Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/ntr/public_html/muzyk/connections/connections.php on line 10
muzyk.ntr.pl
wywiad z prof. Urszulą Bartkiewicz czasami warto przypomnieć... lateralizacja książki z dużą dawką interesującej wiedzy czy można uczyć się muzyki obserwując mistrzów? ćwiczenie ( planowanie, wyobraźnia, pamięć, motywacja, czas) stowarzyszenie


elokwentny nauczyciel


Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /home/ntr/public_html/muzyk/_php/bbcode.php on line 4

Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /home/ntr/public_html/muzyk/_php/bbcode.php on line 5

Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /home/ntr/public_html/muzyk/_php/bbcode.php on line 6

Od czego zależy bycie dobrym nauczycielem, czy jakość komunikacji rzeczywiście ma jakiś wpływ na jakość nauczania?
Chyba trzeba  najpierw odpowiedzieć na pytanie jak mierzona jest jakość  nauczania. Czy chodzi nam o kolejny produkt  nazwany „instrumentalistą z piątką” który i tak nie  znajdzie pracy, bo jego umiejętności jeszcze na to nie pozwalają? Czy raczej o wypuszczanie w świat samodzielnie myślących młodych ludzi i  wspieranie ich  pasji   z przekonaniem, że jako pedagodzy  zrobiliśmy wszystko, żeby pomóc im zostać dobrymi, samodzielnie myślącymi  obywatelami świata.  
Pojawienie się  nowej formy pomocy psychologicznej nazwanej tutoringiem  wskazuje na ogromne zapotrzebowanie  na ludzkie, naturalne reakcje w szkolnictwie.   Sformalizowani,  obarczeni tonami dokumentacji, krytykowani za  kolor długopisu, którym wypisujemy dziennik, przerażeni spotkaniem z wizytatorem, którego wszechświat nie obdarzył  poczuciem humoru, walczący o każdą godzinę do pensji  stajemy się elementami wielkiej samonapędzającej strach  maszyny nieludzkiego systemu. Zachowania takie jak modne ostatnio telefonowanie do rodziców dzieci czy nawet do studentów z propozycją uczenia się czy studiowania w „mojej” klasie, bo tylko w „mojej”klasie  zagwarantujemy to i to ( co właściwie gwarantujemy ?)  świadczą o dużym lęku a nie o jakości nauczania.
Jaki to ma związek z komunikacją?
Formalizm językowy nauczycieli  jest formą – jak każdy formalizm – radzenia sobie , bądź nie, z emocjami. Sama to czami stosuję, kiedy z emocjonalnego muzyka muszę się zamienić w profesjonalnego psychologa. Robię to żeby i uchronić siebie ale też nie wzbudzać emocji, które nie będą pomocne przy rozwiązywaniu trudnych nierzadko problemów. Wszyscy to robimy czasami.
Z drugiej jednak strony ,  ta cześć moich bieżących badań nad ćwiczeniem i uczeniem się wykonawstwa muzycznego dotycząca komunikacji,  pokazuje niezwykłą rzecz. Mianowicie:
Ludzie dobrze grający, wychodzący poza przeciętny poziom, są bardziej elokwentni ale w nie tak potocznie przyjęty sposób. Mówią oczywiście płynnie ale ich elokwencja  polega na  wielozmysłowym języku,  pełnym metafor,  porównań i figur poetyckich,. Używają takiego języka swobodnie, naturalnie. Język formalny jest dla nich trudny i dziwnie obcy,  choć go oczywiście rozumieją i czasami  z konieczności stosują  Cechuje ich też duże poczucie humoru  i duża dawka autoironii.  Czy tacy ludzie  są łatwiej rozumiani przez młodzież i dzieci? Czy może młodzi  wolą słuchać formalistów ? Na to pytanie można sobie odpowiedzieć samemu. To bardzo prosta odpowiedź.
Bycie dobrym pedagogiem i muzykiem to nie tylko  nauka technicznej sprawności czy nauczenie koncertu Wieniawskiego 12-latka. To również  naturalna sympatia do ludzi i niewiarygodna emocjonalna inteligencja. Tacy muzycy i pedagodzy może nie zrobią  z każdego ucznia „absolwenta z piątką” ale na pewno nie skrzywdzą żadnego młodego człowieka. To grupa ludzi, która spełnia się na sali koncertowej, grupa, która wie, że byciem muzykiem to bardzo trudna i wymagająca wielu wyzwań praca  i a bycie pedagogiem  i muzykiem wymaga jeszcze umiejętności znalezienia równowagi i miejsca w sobie dla tych dwóch trudnych zawodów. 

 


Numer: 713

Autor: ewa biały

Data: 20.07.2013