Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/ntr/public_html/muzyk/connections/connections.php on line 10
muzyk.ntr.pl
wywiad z prof. Urszulą Bartkiewicz czasami warto przypomnieć... lateralizacja książki z dużą dawką interesującej wiedzy czy można uczyć się muzyki obserwując mistrzów? ćwiczenie ( planowanie, wyobraźnia, pamięć, motywacja, czas) stowarzyszenie


abstrakty i fragmenty opracowań


Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /home/ntr/public_html/muzyk/_php/bbcode.php on line 4

Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /home/ntr/public_html/muzyk/_php/bbcode.php on line 5

Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /home/ntr/public_html/muzyk/_php/bbcode.php on line 6

TEMATY BADAŃ:

oczekiwania uczniów szkół muzycznych II stopnia ( Ewa Biały 2011 )

oczekiwania uczniów szkół muzycznych I stopnia ( Ewa Biały 2010 )

strategie zapamiętywania muzyki ( Ewa Biały 2008)

wykorzystanie technik neurolingwistycznego programowani w pracy nad tremą z uczniami szkół muzycznych

( Ewa Biały 2006 )

 

ABSTRAKTY:

oczekiwania

uczniów szkół muzycznych II stopnia ( Kalisz, Ostrów Wielkopolski 2011)

 

Badanie przeprowadzono w szkołach muzycznych II stopnia w Kaliszu i Ostrowie Wielkopolskim.

w maju 2011 roku.

Przeprowadziłkam ankietę oczekiwań uczniów w obydwu szkołach. Pytania dotyczyły planów dalszej edukacji, życia zawodowego, aktywnego lub biernego związku w przyszłości z muzyką oraz zainteresowania uczestnictwem z zajęciach z psychologii muzyki i biznesu muzycznego. W ankietach wzięło udział 105 osób w wieku od 13 do 20 lat. 74% badanych zamierza kształcić się w kierunku muzycznym z czego 60% już deklaruje chęć podjęcia pracy w zawodzie muzyka. Wśród osób nie zainteresowanych dalszą edukacją w kierunku muzycznym 30% chce związać swój przysżły zawód z muzyką. Z pytań opisowych wyłania się obraz młodych ludzi niezwykle zdeterminowanych, związanych z muzyką , pragnących dalszego rozwoju, otwartych na nowe wyzwania i pomysły edukacyjne chcących w przyszłości mieć kontakt z muzyką czy to kształcąc się dalej, czy rowijając zainteresowania, czy pracując w instytucajch z muzyką zwiazanych.

Z ankiet wynika , że chłopcy są bardziej zdeterminowani i bardziej konkretni w określaniu przyszłej formy wykonywania zawodu. Jeśli się zabezpieczają przed niepowodzeniem to wybierają podwójne wykształcenie. Dlatego jeśli im się nie powiedzie , szybciej rezygnują. Wśród dziewcząt jest natomiast dodatkowo większe zainteresowanie organizowaniem życia muzycznego, pisaniem o muzyce i naukami z muzyką związanymi i przy pytaniu o różne aktywności muzyczne zaznaczały najczęściej wszystkie możliwe odpowiedzi.

90% ankietowanych jest zainteresowanych proponowanymi zajęciami nadającemu temu zawodowi nowy wymiar z psychologii muzyki i biznesu muzycznego. To wysokie zainteresowanie pojawia się nawet w grupie, która deklarująe że nie chce zostać zawodowymi muzykami W pytaniach otwartych pojawiają się potrzeby wsparcia rozwoju osobistego ( 80% ) uczenia się zawodu poprzez koncertowanie (90%) rozwijania innych poza wykonawstwem aktywności muzycznych ( 60%) znajomości zasad finansowania ( (90%) ..Młodzi ludzie oczekują szczególnie wsparcia w jednym z najważniejszych aspektów tego zawodu mianowicie przygotowania do ekspozycji publicznej. Tego rodzaju wsparciem jest zainteresowanych 98% ankietowanych.

 

 

oczekiwania uczniów szkół muzycznych I stopinia 2010 ( Szczecin )

W maju 2010 roku przeprowadzilam ankietę oczekiwań mającą za zadanie sprawdzić poziom zadowolenia uczniów szkoły muzycznej I stopnia z uczenia się w szkole muzycznej. W badaniu wzięło udział 70 osób, w wieku 10 – 15 lat. Ankietę przeprowadzono w Szczecinie w ogólnikształcącęj szkole muzycznej I stopnia.

Poniżej zamieszczam ranking pytań. Pytania najwyżej punktowane pokazują wysoki poziom zadowolenia, pytania zaznaczone na czerwono, sygnalizują sfery , którymi warto się bliżej zająć. Maksymalna możliwa liczba punktów wynosiła 296, minimalna 74.

 

Pytanie i numer

ranking

punkty

9 Czy jesteś zadowolony z tego co potrafisz na instrumencie?

1

277

23 Czy twoi rodzice cieszą się, ze jesteś uczniem szkoły muzycznej?

2

277

26 Czy twój nauczyciel pokazuje Ci grając na instrumencie jak masz ćwiczyć?

3

270

10 Odwrócone !! Czy twoi rodzice zmuszają cię do chodzeni do szkoły muzycznej?

4

267

19 Odwrócone !! Czy zdarza ci się specjalnie nie przyjść na lekcje instrumentu?

5

266

25 Czy samodzielnie ćwiczysz na instrumencie w domu?

6

266

14 Czy lekcje instrumentu odbywają się wg planu?

7

256

4 Czy gdybyś decydował sam chodziłbyś na lekcje instrumentu?

8

252

15 Czy zawsze po lekcji instrumentu wiesz jak ćwiczyć?

9

251

6 Czy twój nauczyciel na lekcji instrumentu mówi ci co zagrałeś dobrze?

10

248

18 Czy lubisz swojego nauczyciel instrumentu?

11

247

13 Czy lubisz śpiewać?

12

244

3 Czy lubisz utwory, które grasz?

13

241

1 Czy lubisz grać na instrumencie?

14

236

24 Czy boisz się lekcji instrumentu?

15

234

2 Czy lubisz lekcje instrumentu ze swoim nauczycielem?

16

230

20 Czy twój nauczyciel chwali cie za postępy w graniu?

17

226

12 Czy granie na instrumencie jest łatwe?

18

224

17 Odwrócone !! Czy twoi koledzy w szkole muzycznej maja ciekawsze lekcje instrumentu niż ty?

19

221

21 Czy boisz się zajęć teoretycznych w szkole?

20

219

7 Czy lubisz słuchać jak grają twoi koledzy?

21

216

11 Czy lekcje instrumentu są ciekawe?

22

203

22 Czy wychodzisz zadowolony z lekcji instrumentu?

23

199

16 Czy zajęcia teoretyczne w szkole muzycznej są ciekawe?

24

191

29 Czy lubisz słuchać muzyki klasycznej?

25

188

5 Czy lubisz zajęcia teoretyczne?

26

175

28 Czy lubisz muzykę?

27

175

30 Czy chodzisz na koncerty muzyki klasycznej poza szkołą?

28

175

8 Czy lubisz grać przed innymi?

29

165

27 Czy zamierzasz w przyszłości zostać muzykiem

30

161

 

 

 

pamięć ( Szczecin 2008 )

Referat wygłoszony na konferencji w Bydgoszczy, w kwietniu 2009 roku.

Skuteczne i nieskuteczne sposoby zapamiętywania muzyki.

W jaki sposób muzycy zapamiętują muzykę? To pytanie zajmuje głowę psychologom interesujących się tym, czy zapamiętywanie muzyki różni się zapamiętywania innego rodzaju wiedzy oraz instrumentalistom i ich pedagogom, którzy w swojej praktyce natrafiają na problem z zapamiętaniem muzyki. O pamięci jest bardzo dużo publikacji i wciąż nowych badań. Moja propozycja jest ograniczona do badania strategii zapamiętywania muzyki rozumianej jako odtwórcze wykorzystanie pamięci muzycznej.

Aby przyjrzeć się temu procesowi dokładnie zapytałam studentów Akademii Muzycznej w Szczecinie o ich sposoby zapamiętywania muzyki. Chciałam, żebyśmy razem zastanowili się nad tym co różni sposoby zapamiętywania te skuteczne od tych nie skutecznych. Ponieważ trudno jest opisać i zanalizować swój własny sposób zapamiętywania zwłaszcza , jeśli nie sprawia on nam kłopotu bo muzyka po prostu “wpada “ nam do głowy, jako narzędzia badawczego użyłam zarówno ankiety pozwalającej swobodnie opisywać własne doświadczenia jak i strategii w rozumieniu sposobu wykonywania czynności z naciskiem na opis wykorzystania zmysłów wg Roberta Dieltsa.

ANKIETA Obejmowała pytania dotyczące czasu uczenia się na pamięć, skuteczności sposobów zapamiętywania, posiadanej wiedzy na temat zapamiętywania, ulubionych innych umiejętności, emocji, różnic między graniem na pamięć a graniem z nut.

Czas - pytanie o czas to pytanie bardzo trudne. Odpowiedzi były tak skrajnie różne ( od godzin do miesięcy ) że zdawało się iż nie znajdziemy żadnego klucza, żadnego sposobu wyjaśniającego te różnice. Okazało się jednak, że długość uczenia się utworu zależy w znacznym stopniu od momentu podjęcia decyzji, czyli od momentu kiedy decydujemy się grać bez nut. Bo tak naprawdę muzyki uczymy się już od momentu pierwszego jej usłyszenia lub spojrzenia na nuty i ten pierwszy etap kończy się pierwszym wykonaniem na pamięć. Innymi słowy: są osoby, które “odstawiają nuty” w momencie kiedy 100% muzyki mają w głowie ( słyszenie wewnętrzne ) a 80% materiału “ w palcach” ( pamięć ruchu) a są takie, które uczą się na pamięć nawet nie słysząc jeszcze utworu w wyobraźni.

Skuteczność - w pytaniu o skuteczność prosiłam odpowiedzi w procentach i tak 80% osób uważa że uczy się skutecznie a tylko 20% jest zdania, że zapamiętywanie muzyki to dla nich bardzo duże i nie zawsze możliwe wyzwanie.

Wiedza - pytanie o wiedzę dotyczącą zapamiętywania było dość przekorne ponieważ zadane było po dwóch wykładach omawiających zapamiętywanie muzyki a wykazało, że tylko 60% coś na ten temat wie.

Umiejętności - studenci zaliczający siebie do osób aktywnych, uprawiają - w większości rekreacyjnie - sporty, lubią ruch oraz aktywności umysłowe i manualne - mieszczą się w grupie osób skutecznie zapamiętujących muzykę.

Emocje - potwierdziło się to co pokazują badania dotyczące uczenia się w ogóle. Mianowicie- uczenie wiąże się albo z pozytywnymi albo z neutralnymi emocjami. Wszędzie tam, gdzie pojawia się niepokój, strach, brak poczucia bezpieczeństwa uczenie się złożonych umiejętności jest obarczone niedoskonałościami .

Co różni granie z pamięci od grania z nut - sto procent badanych studentów ma świadomość, że granie na pamięć to czas na granie muzyki a nie czytanie tekstu czy ćwiczenia warsztatowe. Innymi słowy opanowanie tekstu na pamięć pozwala na bardziej całościowe zajęcie się interpretacją muzyki.

STRATEGIE Opis strategii - sposobów wykonywania czynności - wg Roberta Dieltsa charakteryzuje się czterema etapami. Test - Operacja - Test - Wyjście. ( T.O.T.E. test, operations, test, exit) . Posiadamy strategie wszystkiego, porannego wstawania, mycia naczyń, ćwiczenia na instrumencie, radzenia sobie z emocjami… Niektóre z nich są skuteczne inne nie. Skuteczna strategia wg tego systemu to ta, która przynosi zamierzony efekt i kończy się pozytywnym uczuciem. Innymi słowy - nastawiając budzik na 6.00 wstajemy o 6.00 i wykonujemy wszystkie zaplanowane czynności , żeby o godzinie 7.30 siedzieć w pociągu do Warszawy. Jeśli nasza strategia porannego wstawania nie jest skuteczna to albo w ostatniej chwili wpadamy na peron wbiegając do pociągu i orientując się, że nie wzięliśmy ważnych dokumentów albo budzimy się zdziwieni o 8.00. Oczywiście w wypadku procesu zapamiętywania opis tych etapów jest bardzo złożony ale możliwy.

Strategie skuteczne:

Studenci dobrze zapamiętujący muzykę w trakcie tego procesu stosują wszystkie strategie zapamiętywania znane w psychologii, w kolejności od najskuteczniejszej do najmniej skutecznej. To znaczy:

  1. Organizowanie - intelektualne podejście do muzyki, do którego zaliczam rozumienie frazy, rozumienie formy, znajomość zasad muzyki, umiejętność analizy harmonicznej a także doświadczenie muzyczne rozumiane jako ilość opanowanego na przestrzeni lat materiału muzycznego. Organizowanie w zapamiętywaniu muzyki jest więc jej intelektualnym zrozumieniem podobne do rozumienia innych dziedzin jak np. matematyka, fizyka, język obcy itp.

  2. Opracowywanie - jest w zapamiętywaniu muzyki tym, czym mnemotechniki w uczeniu. Polega na umiejętnej i prawie zawsze indywidualnej strategii łączenia rozumianych już całości fragmentów muzycznych. Wśród studentów dobrze zapamiętujących muzykę zauważalna jest duża różnorodność i pomysłowość tych sposobów.

  3. Powtarzanie - jest w tej grupie formą sprawdzenia , po której następuje skuteczna korekta i cały proces kończy się pozytywnym lub neutralnym uczuciem.

Studenci dobrze zapamiętujący muzykę podejmują decyzję o uczeniu się na pamięć w momencie, kiedy słyszą już utwór wewnętrznie ( pamięć słuchowa wewnętrzna) , lub, jak to nazywają , po prostu potrafią zagrać większe fragmenty na pamięć. To znaczy potrafią go odtworzyć w wyobraźni słuchowej, widząc lub czując niekiedy swój ruch. Stopień szczegółowości tego procesu jest bardzo zróżnicowany.

Wpisując opisane wyżej sposoby we wzór strategii Dieltsa obraz przedstawia się następująco:

TOTE skuteczne

Test - po podjęciu decyzji następuje przegranie utworu na pa mięć z zaglądaniem w nuty co daje ogólny obraz pracy jaką trzeba włożyć do opanowania pamięciowego.

Operacja - organizowanie, opracowywanie ( patrz wyżej )

Test - przegranie i ustalenie sposobu dalszych korekt

Wyjście - zagranie całości lub wybranego fragmentu na pamięć z akceptacją konieczności utrwalenia .

Strategie nie skuteczne:Studenci nie zapamiętujący muzyki zadowalająco stosują tylko jedną strategię zapamiętywania - powtarzanie , uznane za najmniej skuteczny sposób.

Charakteryzuje je tworzenie pętli z której wyjście zawsze jest związane z negatywnym uczuciem. To właśnie te pętle sprawiają, że strategia jest nieskuteczna. ( przy porannym wstawaniu z telefonem komórkowym może to być pętla “drzemka” - “dzwonek” ) .Drugą bardzo istotną cechą jest skupienie się na wzrokowym zapamiętywaniu zapisu nutowego z założenia oderwane od słyszenia muzyki. Ta koncentracja na nutach zdaje się być rodzajem chęci nauczenia się “obrazu “ i odtworzenia go słuchem.

Wpisując opisaną wyżej charakterystykę we wzór strategii Dieltsa obraz przedstawia się następująco:

T.O.T. E nieskuteczne

Test - Następuje - podobnie jak w skutecznych strategiach - próba przegrania utworu na pa mięć z zaglądaniem w nuty.

Operacja - powtarzanie ( patrz wyżej )

Test -próba przegrania utworu na pa mięć z zaglądaniem w nuty nie przynosząca zamierzonego efektu, lub przynosząca znikomy efekt. .

Operacja - powtarzanie ( patrz wyżej )

Test -próba przegrania utworu na pa mięć z zaglądaniem w nuty nie przynosząca zamierzonego efektu, lub przynosząca znikomy efekt. .

Operacja - powtarzanie ( patrz wyżej )

Powtarzanie Testu i Operacji tworzy pętlę.

Wyjście - zagranie fragmentu na pamięć z przekonaniem, że trzeba to jeszcze powtarzać wiele razy i tak gwarancji nie ma, że się uda. Za każdym razem wychodzą inne i niespodziewane błędy. Negatywna emocja połączona z przekonaniem, że uczenie się na pamięć jest bardzo trudne i lepiej by było mieć nuty na pulpicie. Tylko wtedy jest szansa na dobre wykonanie.

Studenci nie zapamiętujący dobrze muzyki nie podejmują też sami decyzji o uczeniu się na pamięć. Decyzja ta jest narzucona z zewnątrz i wiąże się z koniecznością wykonania utworu np. na egzaminie.

 

Podsumowanie

Umiejętność uczenia się muzyki na pamięć jest nierozerwalnie związana z jej wewnętrznym słyszeniem i rozumieniem muzyki. Skupianie się na wzrokowym zapamiętywaniu w zasadzie przeszkadza choć zdarzają się osoby widzące nuty w wyobraźni ale w skutecznych strategiach to widzenie jest formą opracowywania czyli znalezienia sposobu na zapamiętanie jakiegoś trudniejszego momentu. Interesująca bardzo okazała się świadomość, że na pamięć gra się ciekawiej. Jest więcej przestrzeni na samą muzykę. Jest to dowód na to, że nawet osoby, które niechętnie uczą się na pamięć wiedzą do czego dążą i rozumieją muzykę ale wykorzystując złą strategię uczenia się tracą do niej dostęp. Pozostaje więc tylko zmienić przekonanie i potraktować zapamiętywanie odtwórcze muzyki jako ukoronowanie procesu uczenia oraz zmiana strategii poprzez

Numer: 811

Autor: Ewa Biały

Data: 19.08.2011